• Direct naar belangrijkste content
  • Direct naar hoofdnavigatie
Expertpanel gebruiksvriendelijkheid Vergroot je gebruiksvriendelijkheid, naar de homepage
  • Home
  • Expertpanel
    • Word Expertpanellid
    • Tips voor Expertpanelleden
    • Leden Expertpanel
  • Opdrachtgevers
    • Aanvragen expertreview
    • Tips voor opdrachtgevers
  • Alle Opdrachten
  • Blog & Nieuws
  • Contact
Home Mariska Woudenberg
Mariska Woudenberg

Mariska Woudenberg

Adviseur Digitale toegankelijkheid en websiteanalyse

Sinds 2006 werkzaam voor ICTU. In diverse projecten gewerkt op gebied van de digitale overheid en dienstverlening. Ik onderzoek en adviseer in het gebruiksvriendelijker en toegankelijker maken van websites, het verbeteren van de kwaliteit van de content en de inzet van social media.

06-48585124mariska.woudenberg@ictu.nl
  • Twitter-account van Mariska Woudenberg
  • LinkedIn-profiel van Mariska Woudenberg

Mariska is lid van het actieteam

Mensen rondom een beeldscherm met 'Designers should always keep their users in mind' - credits: Fauxels via Pexels.comHeb jij een prototype, website, app of brief? En wil je die laten toetsen op gebruiksvriendelijkheid en duidelijke taal? Vraag dan feedback aan het Expertpanel Gebruiksvriendelijkheid.

Het Expertpanel Gebruiksvriendelijkheid is een onderdeel van de Gebruiker Centraal community en bestaat uit een panel van mensen met een professionele achtergrond op gebied van UX en communicatie, die werken aan gebruiksvriendelijke en duidelijke online dienstverlening van de overheid.

Wat doet het Expertpanel

Het Expertpanel gebruiksvriendelijkheid doet een collegiale toetsing (expert review) op de producten of diensten van een overheidsorganisatie, met als focus de toegankelijkheid, de bruikbaarheid en begrijpelijkheid. Er wordt hierbij gekeken naar de content, het ontwerp van de website, de structuur en navigatie, de volgorde/vindbaarheid van de informatie (user flow). De expertpanelleden geven allemaal advies vanuit hun eigen expertise, met als doel de opdrachtgever te helpen met het verbeteren van zijn/haar product/dienst.

Een expertreview helpt organisaties om de eerste concepten, reeds bestaande producten of diensten of onderdelen hiervan, te testen. Dit kan dus een complete check zijn, of een checkvraag op ontwerpvarianten (Wat is beter? Variant A of B). Op deze manier krijg je meer inzicht in de mogelijke  verbeterpunten op jouw product of dienst.

De experts die de review uitvoeren zijn niet betrokken bij het project, waardoor je een objectief beeld krijgt van de kwaliteit, bruikbaarheid en begrijpelijkheid van een overheidsdienst of -product.

De leden van het Expertpanel doen de review vanaf de eigen werkplek en geven hun bevindingen door via een online tool (Miro) en/of e-mail.

Expert review vervangt niet de gebruikerstest

Een expert review vervangt niet de gewone gebruikerstests / respondentenpanels. Testen met ‘echte’ gebruikers moet een organisatie naast deze review ook nog apart inregelen. Dit kan in willekeurige volgorde. Maar het kan heel nuttig zijn om de expert review voorafgaand aan het gebruikersonderzoek te laten uitvoeren, omdat je dan al een extra check hebt, of er geen cruciale punten zijn die eerst moeten zijn opgelost, voordat je je gebruikers vraagt om te testen.

Maar uiteindelijk hebben de echte gebruikers het laatste woord!

Gratis voor de overheid

De expertreview is gratis voor alle (semi)overheidsorganisaties. De leden van het Expertpanel Gebruiksvriendelijkheid doen de werkzaamheden op vrijwillige basis. Er worden dan ook geen kosten berekend wanneer je via ons een expertreview laat uitvoeren.

Expertpanelleden

Benieuwd wie er allemaal lid is van het Expertpanel? Welke expertise ze hebben en waar ze zich op focussen tijdens een review? Bekijk het overzicht van alle leden van het Expertpanel Gebruiksvriendelijkheid.

Wil je zelf lid worden van het Expertpanel. Meld je dan aan via het aanmeldformulier.

Alle actieteamleden

Websites door de ogen van de bezoeker

30sep2022Gepubliceerd op 30 september 2022

Jasper Molenaar, adviseur online bij werkorganisatie Mijn gemeente dichtbij, vertelt hoe de expertreview van het Expertpanel Gebruiksvriendelijkheid op de websites van de gemeenten Boxtel en Sint Michielsgestel, hem en zijn team verder helpt met concrete acties. Zodat zij hun websites nog beter aan te laten sluiten bij de behoefte van de bezoeker.

Jasper Molenaar, Mijn gemeente dichtbij

Expertpanel denkt ook mee over mogelijke oplossingen

30nov2021Gepubliceerd op 30 november 2021

Bij DigiKwis is het van groot belang dat de lessen en het verzamelplatform, de DigiKwis app, zo toegankelijk en gebruiksvriendelijk mogelijk zijn. Expertpanel Gebruiksvriendelijkheid kijkt in de expertreview met frisse blik naar één van de DigiKwis lessen, met focus op de gebruiksvriendelijkheid.

Logo DigiKwis met animatie van een vos

Vraag feedback aan het Expertpanel Gebruiks­vriendelijkheid

30nov2020Gepubliceerd op 30 november 2020

Een overheidsproduct of -dienst aan het ontwikkelen of wil je je product of dienst verbeteren? Het Expertpanel Gebruiksvriendelijkheid doet voor jou een review! 

Logo Expertpanel gebruiksvriendelijkheid

Footer

Expertpanel Gebruiksvriendelijkheid

Expertpanel Gebruiksvriendelijkheid is een onderdeel van de community Gebruiker Centraal.

Meer over Gebruiker Centraal

  • Sitemap
  • Privacyverklaring
  • Toegankelijkheid
  • Aanmelden nieuwsbrief Gebruiker Centraal