• Direct naar belangrijkste content
  • Direct naar hoofdnavigatie
Expertpanel gebruiksvriendelijkheid Vergroot je gebruiksvriendelijkheid, naar de homepage
  • Home
  • Expertpanel
    • Word Expertpanellid
    • Tips voor Expertpanelleden
    • Leden Expertpanel
  • Opdrachtgevers
    • Aanvragen expertreview
    • Tips voor opdrachtgevers
  • Alle Opdrachten
  • Blog & Nieuws
  • Contact
Home Blog & Nieuws Expertpanel denkt ook mee over mogelijke oplossingen
30nov2021Gepubliceerd op 30 november 2021

Expertpanel denkt ook mee over mogelijke oplossingen

Auteur: Mariska Woudenberg

  • Deel op Twitter
  • Deel op Facebook
  • Deel op LinkedIn

Een blog van Daniek Dieben, werkzaam bij DigiKwis.

Logo DigiKwis met animatie van een vosAfgelopen maand hebben we, als DigiKwis, de hulp van het Expertpanel Gebruiksvriendelijkheid ingeschakeld. Als DigiKwis proberen we door middel van korte, laagdrempelige lessen minder digitaal vaardigen te helpen zelfstandig de digitale wereld te ontdekken.

Team DigiKwis is een ondernemerscollectief van De Brouwerij, Raccoon Serious Games en Game Tailors. In samenwerking met het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en Startup in Residence Intergov pakken we het vraagstuk van digitale inclusie aan.

Expertreview als frisse blik

Bij DigiKwis is het van groot belang dat deze lessen en het verzamelplatform, de DigiKwis app, zo toegankelijk en gebruiksvriendelijk mogelijk zijn. Via het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties zijn we in contact gekomen met Mariska Woudenberg van het Expertpanel Gebruiksvriendelijkheid. Zij zorgt dat de review vraag bij het panel terecht komt. We vroegen het panel om met een frisse blik te kijken naar één van onze lessen, met als focus voornamelijk de gebruiksvriendelijkheid van deze les.

Waardevolle feedback via Miro

Voor de review maakten we samen een bord in Miro, om zo makkelijk de feedback van het panel te verzamelen. Miro is een online samenwerktool. Dit werkte erg goed, na 2 weken was het Miro bord verzadigd met post-its vol tips en tricks.

DigiKwis bord: Expertpanel Gebruiksvriendelijkheid

Hierbij ontvingen we zowel hele gedetailleerde feedback, die ervoor zorgde dat we gemakkelijk schoonheidsfoutjes uit de les konden halen, als tips over hoe we de les in zijn geheel zouden kunnen verbeteren. Het was leuk om te merken dat het panel ook meedenkt over mogelijke oplossingen voor problemen waar ze tegenaan liepen.

We zijn inmiddels bezig met het verwerken van de feedback. Beginnend bij de kleine zaken, die we makkelijk kunnen aanpakken. Daarna zullen we ons meer focussen op de grotere overkoepelende zaken.

Feedback ook toepasbaar op andere lessen

Veel van de feedback die we op deze specifieke les hebben ontvangen kunnen we ook toepassen op de andere lessen. We hopen uiteindelijk nog een andere les te laten reviewen bij het Expertpanel, om te zien of de overkoepelende problemen zijn opgelost.

Wil jij ook een expertreview op bijvoorbeeld een digitale aanvraag in jouw organisatie? Schakel dan het Expertpanel gebruiksvriendelijkheid in en vraag een review aan.
Mariska Woudenberg

Over Mariska Woudenberg

Adviseur Digitale toegankelijkheid en websiteanalyse

Sinds 2006 werkzaam voor ICTU. In diverse projecten gewerkt op gebied van de digitale overheid en dienstverlening. Ik onderzoek en adviseer in het gebruiksvriendelijker en toegankelijker maken van websites, het verbeteren van de kwaliteit van de content en de inzet van social media.

06-48585124mariska.woudenberg@ictu.nl
  • Twitter-account van Mariska Woudenberg
  • LinkedIn-profiel van Mariska Woudenberg

Footer

Expertpanel Gebruiksvriendelijkheid

Expertpanel Gebruiksvriendelijkheid is een onderdeel van de community Gebruiker Centraal.

Meer over Gebruiker Centraal

  • Sitemap
  • Privacyverklaring
  • Toegankelijkheid
  • Aanmelden nieuwsbrief Gebruiker Centraal