• Direct naar belangrijkste content
  • Direct naar hoofdnavigatie
Expertpanel gebruiksvriendelijkheid Vergroot je gebruiksvriendelijkheid, naar de homepage
  • Home
  • Expertpanel
    • Word Expertpanellid
    • Tips voor Expertpanelleden
    • Leden Expertpanel
  • Opdrachtgevers
    • Aanvragen expertreview
    • Tips voor opdrachtgevers
  • Alle Opdrachten
  • Blog & Nieuws
  • Contact
Home Over Expertpanel gebruiksvriendelijkheid Tips voor Expertpanelleden

Tips voor Expertpanelleden

  • Deel op Twitter
  • Deel op Facebook
  • Deel op LinkedIn

De review wordt door de Expertpanelleden uitgevoerd vanaf de eigen laptop, pc of mobiele telefoon.

Welke stappen doorloop je bij een expertreview

Er wordt per expert review aanvraag een bord gemaakt, waar we dus alle bevindingen op verzamelen. De expertpanelleden en de aanvrager krijgen toegang tot dit bord. Op deze manier heeft de opdrachtgever al het commentaar in één tool en kan hij/zij het zelf analyseren en terugkoppelen binnen de eigen organisatie. Gebruiker Centraal is beheerder van het bord.

  1. Het is de bedoeling dat je eerst het product of de dienst gaat bekijken.
  2. Daarna kan je al jouw bevindingen op het Miro-bord zetten van die betreffende opdracht.
    Wil je weten hoe je makkelijk jouw opmerkingen op het bord kunt zetten? Kijk dan naar dit korte instructiefilmpje (0.38 seconden).
  3. Is een bevinding die jij hebt gedaan ook al door een ander expertpanellid toegevoegd? Zet hier dan een +1/duimpje bij. Of zet jouw gerelateerde opmerking hier vlakbij.
    Zo weet een opdrachtgever ook dat een bepaalde opmerking door meerdere experts wordt ervaren.
  4. Op het Miro-board kun je dus je bevindingen noteren. Maar ook eventueel aanvullende vragen stellen aan de opdrachtgever.
  5. En mag de opdrachtgever eventueel op een later tijdstip contact met je opnemen om verduidelijking te vragen, laat dan je naam en e-mailadres achter op het Mirobord.

De expertreview methode kort uitgelegd

  1. Doelstellingen & Reikwijdte
    Beslis over de te controleren onderdelen. Begrijp de doelstellingen en alle informatie die ons kan helpen bij de audit, zoals dummy-inloggegevens die nodig kunnen zijn om toegang te krijgen tot belangrijke gebieden.
    In het geval van het Expertpanel Gebruiksvriendelijkheid, ligt deze taak bij de projectleider/coördinator van het expertpanel (e-mail Mariska Woudenberg)
  2. Initiële uitleg en context
    Beoordeel de klantreizen of -processen die in de briefing zijn worden genoemd.
    Prioriteer gebieden van eerste zorg.
    Kijk naar het consistentieniveau van de website, het product of de app om een ​​algemene context te bieden voor de expertbeoordeling.
  3. Evaluatiecriteria en prioriteiten
    Journeys en processen beoordelen aan de hand van 5 categorieën: Navigatie, Inhoud, Functie, Presentatie, FeedbackAan het einde van stap 3 hebben we een geprioriteerde lijst met problemen per categorie voor elk van de belangrijkste klantreizen of -processen.
  4. Gedetailleerde analyse en aanbevelingen
    De gedetailleerde bevindingen – met schermafbeeldingen, analyse en aanbevelingen – zijn terug te vinden in een rapport. In ons geval is dit het Miro-bord van de opdracht.
  5. Nabespreken opdracht
    Na afloop van de expertreview neemt de projectleider/coördinator weer contact op met de opdrachtgever om de opdracht, bevindingen en eventuele vervolgacties te bespreken.

Welke methoden en tools kan ik inzetten om het product/dienst te reviewen?

Er zijn vele methoden en tools om de verschillende aspecten van een product of dienst te reviewen. Welke methode of tool je inzet, hangt ook af van de vraag van de opdrachtgever en jouw eigen expertise.

Bruikbaarheid

Gebruiksvriendelijkheid van het product of de dienst testen. Is een product of dienst makkelijk te gebruiken om als gebruiker je doel te bereiken. Kan je makkelijk het juiste formulier vinden en invullen om bijvoorbeeld een aanvraag te doen?

Begrijpelijkheid

Zijn de teksten geschreven in duidelijke taal, niet te veel moeilijke woorden en korte actieve zinnen.

Zie ook:

  • Schrijfwijzer van Gebruiker Centraal.
  • Leesbaarheidsinstrument voor Nederlandse Teksten (LiNT).
    LiNT geeft feedback op de begrijpelijkheid van teksten op een wetenschappelijk verantwoorde manier. Zodat duidelijk wordt welke teksten onduidelijk zijn. De tool geeft feedback om de teksten te verbeteren maar geeft geen herschrijfsuggesties.

Toegankelijkheid

Is een product toegankelijk in gebruik voor iedereen. Testen of het product voldoet aan de toegankelijkheidseisen van de WCAG niveau A en AA.

Het is niet de bedoeling dat je bij de review het complete product gaat checken op toegankelijkheid. Dat kost je te veel tijd. Maar je kan wel testen of een product werkt met bijvoorbeeld je screenreader of een andere tool die wordt gebruikt voor mensen met een fysieke beperking. Het contrast in orde is. Of op basis van de toegankelijkheidschecklist een aantal pagina’s checken of deze voldoen.

Artikelen over Expert reviews

  • UX Expert Reviews, door Nielsen Norman Group (NNg)
  • Research Methods Articles & Videos, door Nielsen Norman Group (NNg)
  • 10 beste ontwerpfeedback- en annotatietools voor ontwerpers
    Tools voor ontwerpfeedback, om het verzamelen en gebruiken van feedback op websites een fluitje van een cent te maken.

Hoe kan ik lid worden van het Expertpanel?

Word lid van het Expertpanel Gebruiksvriendelijkheid

Ben je enthousiast geworden en wil je de overheid ook helpen om haar producten en diensten te verbeteren? Meld je dan nu aan als lid van ons Expertpanel Gebruiksvriendelijkheid.

Footer

Expertpanel Gebruiksvriendelijkheid

Expertpanel Gebruiksvriendelijkheid is een onderdeel van de community Gebruiker Centraal.

Meer over Gebruiker Centraal

  • Sitemap
  • Privacyverklaring
  • Toegankelijkheid
  • Aanmelden nieuwsbrief Gebruiker Centraal